Žádost o sociální rehabilitaci

Proč službu využít?

Je pravděpodobné, že po poranění míchy se váš život změnil. To, co jste se doposud naučili, už v něm nemůžete plně nebo vůbec využívat. Naším záměrem je poskytnout vám takovou podporu, abyste i v této nové situaci mohli ve svém životě dělat věci, které jsou pro člověka běžné.

Kdo může službu využít?

Služba je vám určena, pokud je vám alespoň 15 let, žijete na území České republiky a potřebujete se naučit vykonávat běžné věci novým způsobem, a to alespoň v jedné z těchto oblastí:

  • péče o vlastní osobu v oblasti hygieny, oblékání, pohybu a stravování,
  • péče o fyzické zdraví,
  • péče o duševní zdraví včetně zdravého vztahu k sobě,
  • vhodné bydlení a péče o domácnost,
  • zaměstnání nebo jiné pracovní uplatnění, příprava na ně,
  • trávení volného času,
  • společenské kontakty,
  • vztahy s druhými lidmi,
  • finanční zajištění, hospodaření s vlastním majetkem a s penězi,
  • vyřizování osobních záležitostí, například v obchodech, na úřadech, u lékaře.

Kolika lidem současně můžeme službu poskytovat?

Maximální kapacita celé služby je 44 míst v jednu chvíli. Jeden pracovník (case manager) má na starost maximálně 8 klientů. 
Maximální kapacita pobytové části služby je 18 míst.

Co je cílem služby?

Cílem služby je, abyste

  • o sebe pečovali v oblasti hygieny, oblékání, pohybu a stravování,
  • pečovali o své fyzické zdraví,
  • pečovali o své duševní zdraví včetně zdravého vztahu k sobě,
  • měli vhodné bydlení a pečovali o svou domácnost,
  • měli vhodné zaměstnání nebo jiné pracovní uplatnění, nebo se na ně připravovali,
  • trávili volný čas podle svých potřeb,
  • měli kontakty s druhými lidmi,
  • navazovali a udržovali vztahy s druhými lidmi,
  • byli finančně zajištění, hospodařili s vlastním majetkem a s penězi,
  • vyřizovali si osobní záležitosti, například v obchodech, na úřadech, u lékaře.

Jak služba probíhá?

Nejprve se seznámíte se svým case managerem. Case manager bude zjišťovat, jak vypadá váš současný život, které věci po poranění míchy nemůžete sami dělat. Poté s vámi bude dojednávat, jak budou vypadat výsledky spolupráce, tedy k jaké změně ve vašem životě má dojít. Projedná s vámi, kdo se na poskytování služby bude podílet. Ve službě se můžete setkat se sociálními pracovníky, ergoterapeuty, instruktory nácviku soběstačnosti a v případě pobytu také s asistenty. Pokud to bude k dosažení změn účelné a pokud s tím budete souhlasit, budou do procesu změny zapojeni i jiní specialisté z Centra Paraple (například fyzioterapeut, lékař, zdravotní sestra, pohybový terapeut, nutriční terapeut, terapeut ruky, psycholog), další odborníci odjinud nebo lidé z vašeho okolí. Case manager se s vámi domluví na tom, co budou dělat pracovníci služby, případně další lidé, a co budete dělat vy, kdy a jak často.

V rámci služby

  • vás budeme učit dělat běžné věci novým způsobem,
  • budeme upevňovat tyto dovednosti, abyste je ve svém životě mohli využívat,
  • vám budeme poskytovat informace o možnostech získávání rehabilitačních a kompenzačních pomůcek,
  • vám poradíme v tématech péče o sebe, své zdraví, domácnost, úprav prostředí, vztahů a společenských kontaktů, pracovního uplatnění a trávení volného času, finančního zajištění a hospodaření s majetkem, vyřizování osobních záležitostí,
  • vám budeme zprostředkovávat další služby, například zdravotní, vzdělávací nebo volnočasové, případně služby dalších specialistů,
  • vás budeme doprovázet do vzdělávacího zařízení, zaměstnání, k lékaři, na zájmové aktivity a zpět. 
    Pokud ve vašem případě bude nezbytná intenzivní podpora, case manager vám nabídne pobyt v Centru Paraple. Pobyt trvá 18 dnů, od pondělí prvního týdne do čtvrtka třetího týdne. Na pobytu vám dále budeme pomáhat při jídle a pití, při úkonech osobní hygieny, při základní péči o vlasy a nehty, při použití toalety, s drobnými nákupy, s oblékáním a svlékáním, s přesunem, s polohováním na lůžku, s manipulací s osobními věcmi, v situacích uvedených v Ceníku služby také dopravu vozidlem Centra Paraple. Zajistíme vám ubytování, úklid, praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení, žehlení a celodenní stravu.

Společně s case managerem budete pravidelně vyhodnocovat, zda se vám podařilo plánovaných změn dosáhnout. Podle toho bude plán průběhu služby upravován.

JAK TO U NÁS VYPADÁ

Jakými zásadami se pracovníci služby řídí?

Hlásíme se k uplatňování těchto zásad:

  • zachování důstojnosti klienta služby,
  • dodržování lidských práv a základních svobod,
  • autonomie a samostatnost klienta služby,
  • individualizace podpory klienta služby,
  • motivace klienta služby k rozvoji,
  • spolupráce s ostatními pracovníky.

Plné znění Zásad poskytování Sociální rehabilitace 

Zásady poskytování Sociální rehabilitace


Zachování důstojnosti klienta služby 

Při poskytování služby a pomoci klientům není ohrožena jejich lidská důstojnost. Služba je poskytována s respektem k jedinečnosti a odlišnosti každého klienta. Je dodržován rovný přístup vůči klientům z jakékoliv skupiny – služba je poskytována nestranně, se zachováním potřebné diskrétnosti a dodržením zásady mlčenlivosti (bez výslovného souhlasu klienta nesdělujeme žádné informace týkajících se jeho osoby, zjištěné v průběhu služby, třetí osobě, není-li to v rozporu s platnými právními předpisy – viz např. ohlašovací povinnost). Každý pracovník navíc při výkonu svého odborného povolání respektuje a dodržuje specifická morální pravidla, které vycházejí z příslušného etického kodexu jeho profese. 
  
Dodržování lidských práv a základních svobod 
Pracovníci poskytují službu takovými způsoby, aby bylo vždy důsledně zajištěno dodržování lidských práv a základních svobod osob – jednání a rozhodování pracovníků je činěno s ohledem na všechny významné dokumenty z této oblasti, kterými jsou zejména Listina základních práv a svobod, dále pak Úmluva o právech osob se zdravotním postižením nebo Etický kodex o právech pacientů. Služba je poskytována bez předpojatosti a zaujatosti vůči klientovi, bez rozdílu pohlaví, náboženství, rasy, národnosti, společenského postavení, politické příslušnosti a sexuální orientace – klienti a pracovníci jsou chápáni jako navzájem si rovné jedinečné bytosti s vlastním příběhem, myšlenkami, chováním a životním stylem. Pracovníci se zároveň nedopouští jakékoliv stigmatizace či nálepkování klienta, zejména např. z důvodu přítomnosti duševního onemocnění, závislosti a závislostního chování nebo pro sebevražedné tendence či pokusy. 

Autonomie a samostatnost klienta služby 
Klienti jsou odpovědni za svůj život a mají tak právo rozhodovat o svém životním stylu, vyjadřovat své potřeby a přání, a to v rámci mezí, které jsou obecně uznávané v naší společnosti. Pracovníci při poskytování služby proto respektují osobnost klienta, jeho potřeby a přání, a především jeho svobodné rozhodování a volbu, a to s ohledem k právu na přiměřené riziko, které klient svou vlastní volbou může podstoupit (blíže viz samostatná písemná Pravidla pro práci se zdravotním rizikem). Klient má možnost a právo svobodně vyjádřit vlastní názor, podávat podněty, připomínky a stížnosti týkající se poskytované služby a péče. Vzájemná spolupráce a komunikace mezi klienty a pracovníky je neoddělitelnou součástí služby a má směřovat k dosažení vzájemné dohody. Přitom je však od pracovníka důležitá podpora a rozvoj samostatnosti klienta na základě realistického vyhodnocování jeho potřeb, možností a omezení ve vztahu ke klientem očekávanému výsledku poskytnuté pomoci. Není proto žádoucí, aby pracovník dělal za klienta to, co může klient zvládnout sám (aby klienta místo rozvoje naopak zneschopňoval).

Individualizace podpory klienta služby 
Rozsah a forma pomoci poskytované klientovi vychází z jeho individuálně určených potřeb a dohodnutých cílů spolupráce. Pracovníci při individualizaci podpory respektují rozhodnutí klienta, a to v rámci mezí, které jsou dané provozními možnostmi služby a mírou její možné flexibility. S ohledem na to si klient sám volí rozsah služeb (intervencí, úkonů), které mu budou poskytovány, včetně jím preferovaného způsobu řešení své nepříznivé situace. Při individualizaci klient tedy uplatňuje vlastní vůli a jednotlivé části služby využívá na základě vlastních rozhodnutí. Individualizace podpory klienta od pracovníků spočívá také v individuálním přístupu ke klientovi a jeho různým specifickým potřebám, např. v oblasti komunikace nebo tempu spolupráce, vyplývajících z jeho zdravotního postižení, zvyků nebo věku apod. V návaznosti na různé okolnosti může na žádost klienta docházet k průběžné úpravě či změně cílů spolupráce či k samotnému zastavení spolupráce jako takové – využití služby je zcela dobrovolné.

Motivace klienta služby k rozvoji 
Poskytování služby má značně intervenční charakter. Jejím smyslem je především rozvoj schopností a dovedností klienta, spolu s posilováním jeho dobrých návyků a nácvikem výkonu běžných činností. Pracovníci proto působí na klienta aktivně, podporují rozvoj jeho samostatnosti a snaží se jej motivovat k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování jeho nepříznivé situace. Pracovníci motivují klienta pozitivně, zaměřením se na jeho potenciál, nikoli důrazem na jeho znevýhodnění. Míra (pro)aktivního působení na klienta je však zpravidla omezena a ohraničena jeho autonomií (= vyjádřené potřeby, přání a volba klienta). Snahou je posilovat klientovu samostatnost v jeho běžných podmínkách a v jeho přirozeném prostředí, aby byla poskytnutá pomoc prakticky přínosná a využitelná v jeho reálném životě, a to i s ohledem na celostní, holistický přístup k životu klienta (pohled na člověka jako bio-psycho-socio-spirituální jednotu).
Při poskytování služby je cíleně podporováno přirozené sociální začlenění klienta na různých úrovních. Je podporován kontakt se širším i užším sociálním prostředím klienta a podporováno udržení přirozených vztahů klienta se svým okolím (např. udržení vztahů s rodinou a dalšími blízkými lidmi, podpora při začleňování do místní komunity apod.).

Spolupráce s ostatními pracovníky 
Komplex služeb představuje v Centru Paraple propracovaný systém koordinované péče, pomoci, podpory a terapeutického působení širokého multidisciplinárního týmu. Proto je nezbytné, aby všichni pracovníci dbali na dodržování 3 základních principů skupinové spolupráce:

  • sdílení informací mezi členy týmu formou proaktivní, věcné a otevřené komunikace,
  • udržování vzájemné důvěry a respektu na základě znalostí kompetencí, rolí a rozsahu odpovědnosti ostatních členů týmu,
  • sjednocování se v úsilí o dosažení společného cíle v zájmu klienta (ne v zájmu vlastní 
    odbornosti).
      

Kde službu poskytujeme?

Podporovat vás budeme přímo v místě, kde žijete. Pracovníci mohou přijet za vámi nebo s vámi mohou být ve spojení ve spojení prostřednictvím videopřenosu či telefonicky, 
Pobyt probíhá v Centru Paraple, Ovčárská 471/1b, Praha 10 - Malešice, 108 00 Praha 10.

Kdy službu poskytujeme?

Služba je poskytována od pondělí do pátku od 7:45 do 16:15 hodin. V případě, kdy je to nezbytné, i mimo tuto dobu.
V případě pobytu je služba poskytována nepřetržitě.

Jaká je cena služby?

Zpoplatněny jsou pouze pobyty, a to na základě aktuálně platného ceníku.

CENÍK SOCIÁLNÍ REHABILITACE

Jak o službu požádat?

V případě zájmu o službu se nejprve telefonicky obraťte na kteréhokoli case managera.

Kontakty na case managery
Tereza Havierníková, 274 001 318, 734 753 112, a.EobZ2%Wovo8.~c-onjGKf7~8CvVW7r
Dana Masarovičová, 274 001 318, 602 435 568, Z8AkO_5kWkBFZ1enW7c-6Zh7_erhTj
Jana Návarová, 274 001 318, 58AkO.5nWkBFRYUS_8Ek6-94Ys
Jana Rašková, 274 001 318, 602 186 311, 58AkOb5k6hIkQOQhWknz2329g

Case manager vám poskytne informace o službě a pomůže vám zvážit, která služba je pro řešení vaší situace vhodná.

Pokud váš zájem potrvá, podáte písemnou žádost o poskytování služby a připojíte k ní vyjádření odborného lékaře, že máte získané poranění míchy. Žádost nám můžete zaslat e-mailem na adresu g8qy9d4WHinBR%b_T-M, poštou, případně ji předat osobně kterémukoli case managerovi.
Žádost o poskytování sociální rehabilitace je k dispozici ke stažení ZDE.
Pokud vám tato forma nevyhovuje, můžete vyplnit online formulář.
Formulář vyjádření praktického lékaře o zdravotním stavu ke stažení ZDE.
Zájemce o službu upozorňujeme, že evidujeme přijetí pouze kompletní žádosti. 

Case manager poté posoudí, zda splňujete kritéria pro poskytnutí služby. O výsledku posouzení a o dalším postupu vás bude informovat.